Waarom is een organisatie-verandering nodig?
Organisatieveranderingen zijn om meerdere redenen nodig. Toch is het van essentieel belang om de gewenste primaire verandering te duiden en concreet te maken. Want alleen met een duidelijk startpunt is het mogelijk de gewenste verandering door te maken. Het is daarbij zaak om de urgentie van de verandering te onderzoeken. In dit artikel zijn de verschillende redenen voor een organisatieverandering uiteengezet.
Een organisatieverandering is om verschillende redenen nodig. Op deze pagina zijn de redenen voor een organisatieverandering uiteengezet.
9 redenen waarom een organisatie-verandering nodig is.
1.Ontwikkelingen in de markt
De omgeving waarin jouw organisatie actief is verandert voortdurend. Zo komen er steeds meer nieuwe technologieën, veranderen de klantbehoeften of blijken concurrenten zich sneller dan verwacht te ontwikkelen. Om als organisatie relevant te blijven voor jouw doelgroep en in verbinding te staan met de externe omgeving is een organisatieverandering één van de meest effectieve middelen om voorop te blijven lopen in jouw sector.
2. Nieuwe strategische doelstellingen
Zodra een organisatie groeit, veranderen de strategische doelstellingen niet veel later. Zo worden bedrijfsdoelen aangescherpt of verandert zelfs de te varen koers. Een veranderende strategische route vraagt om een organisatieverandering. Dit soort organisatieveranderingen worden logischerwijs bepaald vanuit de nieuwe strategie. Zo wordt per doelstelling uitgewerkt in welke mate deze punten effect hebben op de huidige organisatie. Vervolgens kan er een plan gemaakt worden over hoe de organisatie moet worden aangepast om de strategische doelstellingen te behalen.
3.Het aantrekken en behouden van medewerkers
Naast ontwikkelingen in de markt en veranderingen op strategisch gebied is ook het aantrekken en behouden van kwalitatieve medewerkers van groot belang voor het voortbestaan van de organisatie. Het is dan vaak nodig om de structuur en cultuur van de organisatie te veranderen. Zo’n verandering kan zich richten op het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving, maar ook op het opzetten van ontwikkelmogelijkheden of het elimineren van logge processen die huidige en nieuwe medewerkers afschrikken.
4. Het verbeteren van workflows
Om het voortbestaan en een positief werkklimaat van een organisatie te garanderen, is het noodzakelijk om processen geregeld tegen het licht te houden. Er sluipen, naarmate een organisatie groeit of geen aandacht schenkt aan procesoptimalisaties, onvermijdelijk zowel inefficiënties als knelpunten in de dagelijkse operationele uitvoering. Iedereen is immers te druk om even een stapje terug te nemen. Het doorvoeren van organisatieveranderingen waarbij processen worden gestroomlijnd, verwacht gedrag wordt opgesteld en medewerkers ruimte krijgen om processen te verbeteren, draagt bij aan het vergroten van de productiviteit.
5. Het beheersen van kosten
Een organisatieverandering staat vaak aan de basis bij het minimaliseren van kosten. Zo kan een verandering leiden tot besparingen op overheadkosten, maar ook op operationele uitgaven en personeelskosten. Deze besparingen hebben een directe invloed op de winstgevendheid van het bedrijf.
6. Een stijging van de omzet
Naast de kostenbeheersing draagt een organisatieverandering ook bij aan het verhogen van de omzet. Medewerkers gaan binnen de nieuwe structuur immers gemotiveerd aan het werk en dragen proactief bij aan de verbetering van zowel de interne als externe betrokkenheid. Men voelt zich gehoord en werkt graag samen.
7. Het verhogen van de klanttevredenheid
Het begrijpen van en reageren op de behoeften van klanten is cruciaal voor het behouden van de huidige klanten en werven van nieuwe klanten. Zo staat een organisatieverandering meer dan eens aan de basis van de verbetering van de klantenservice, het aanpassen van het aanbod aan de wensen van de markt en het bieden van een betere klantervaring.
8. De technologische vooruitgang
In een tijdperk waarin technologie snel evolueert, kunnen organisaties die niet aanhaken eenzaam achterblijven. Het implementeren van technologische verbeteringen vergroot niet alleen de efficiëntie van de bedrijfsvoering, maar versterkt ook de concurrentiepositie van de organisatie. Daarnaast zijn bedrijven die meegaan met de technologie zeer interessant voor nieuwe talenten.
9. Fusies en overnames
Bij fusies, overnames of bedrijfsuitbreidingen is een organisatieverandering haast onvermijdelijk. De verschillende bedrijfsculturen, systemen en processen moeten namelijk perfect kunnen communiceren en dat brengt nogal wat uitdagingen met zich mee. Er wordt als het ware een nieuwe organisatie vormgegeven.
In dit artikel zijn 9 veelvoorkomende redenen uiteengezet die de basis vormen van een organisatieverandering. Omdat iedere situatie uniek is, lopen er met regelmaat verschillende redenen door elkaar. We ondersteunen graag bij dit intensieve verandertraject.
Ook hulp nodig bij organisatieverandering?
Neem contact op met Lesley de Groot via het contactformulier, 06-57611812 of lesley@verandermeester.nl.
Meer artikelen
In de krant met artikel “Veranderen is meer dan vertellen hoe het moet”
Onlangs verscheen ik in de Bommelerwaardgids met het artikel “Veranderen is meer dan vertellen hoe het moet”. Omdat de krant
Waarom is coaching van leidinggevenden nodig?
In een moderne omgeving, waar verandering en concurrentie aan de orde van de dag zijn, is de ontwikkeling en groei
Waarom is een organisatie-verandering nodig?
Organisatieveranderingen zijn om meerdere redenen nodig. Toch is het van essentieel belang om de gewenste primaire verandering te duiden en